woensdag 17 november 2010

‘Missie met een glimlach’ geeft gratis tandheelkundige hulp

Volgens een rapport van de Venezolaanse overheid heeft de ‘missie met een glimlach’ meer dan 96.000 volwassenen voorzien van tandheelkundige hulp, inclusief 34.600 kunstgebitten. De missie is in 2006 opgezet om vooral de allerarmsten ook toegang te verlenen tot tandheelkundige zorg en wordt uitgevoerd binnen zes regionale centra in het gehele land. Via mobiele uitrusting kan ook zorg worden geboden aan mensen buiten de stedelijke centra.

Minister van Gezondheidszorg, Eugenia Sader verklaarde dat “de missie met een glimlach helpt om mensen hun eigenwaarde terug te geven door het bieden van kwalitatieve en gratis tandheelkundige zorg”. Normaal kost een kunstgebit in Venezuela tussen de 300 en 500 euro.
Het Venezolaanse nieuws agentschap interviewde de 63 jarige Iraida Cedeno, die een nieuw kunstgebit van de missie kreeg. “Vijftien jaar lang heb ik zonder tanden en kiezen rondgelopen, ik wist niet meer wat kauwen betekende. Ik slikte voedsel direct naar binnen, dat was niet echt goed voor mijn spijsvertering. Nu ik weer voedsel kauwen kan, voel ik me direct een stuk gezonder, en ik zie er ook weer een stuk aantrekkelijker uit”!


Geen onderscheid
Cedeno kreeg via de gemeente bericht over het bestaan van de missie. “Eerst was ik bang, ik was zo gewend aan het niet hebben van tanden en kiezen met eten en praten. Toch raakte ik opgewonden van het idee weer gewoon te kunnen lachen zonder je te schamen, ik voel me nu echt ontzettend gelukkig”!
De missie kijkt niet naar je afkomst of kleur, ook de Colombiaanse Julia Manjarrez ontving van de missie een geheel nieuw kunstgebit: “Ik had al een bovenstuk maar dat was zo slecht dat het me meer pijn deed dan dat het hielp met kauwen”.
De missie van de glimlach startte in juni 2006 toen een groep tandartsen uit Tachira aan president Hugo Chávez het voorstel deden om een project te beginnen dat ouderen uit de armere regionen voorziet van kunstproteses. Chávez stemde direct toe. Behalve deze gebitten voorziet de missie inmiddels ook in mondhygiëne en vullingen voor bestaande kiezen. (Bron: venezuelanalysis.com)